یکی از گرایش های موجود در صنعت گردشگری، گردشگری شهری است که به عنوان یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی و فرهنگی شهرها محسوب میشود. برای رسیدن به این توسعه اگر بدون برنامهریزیهای لازم و ضروری فعالیتی انجام شود، ممکن است باعث ایجاد صدمات ناخواسته و غیرمنتظرهای شود. با وجود رقابت شدید برای توسعه گردشگری در جامعههای مختلف، باید با درنظر گرفتن سیاستهای درست، برنامهریزیهای مناسبی انجام شود تا بتوان به اهداف توسعه گردشگری دست یافت.
رویداد گردشگری رویدادی است برای نشان دادن آیینها، مراسم، جشنها و به طور کلی برنامههایی که به صورت آگاهانه، برای مناسبتهای خاص یا برای دستیابی به اهداف و مقاصد اجتماعی و فرهنگی برنامهریزی و اجرا میشود.
این رویدادها با مدت زمان محدود فرصت فراغت و تجربه اجتماعی فراتر از روزمره را برای گردشگر فراهم میکند. چنین رویدادهایی که باعث جذب گردشگران میشوند یا ظرفیت جذب گردشگران را دارند، اغلب با معرفی تصویر، بالا بردن شهرت یا آگاهی درباره یک منطقه همراه است.
در واقع رویدادهایی که در یک مقصد گردشگری رخ می دهند خود میتوانند به عنوان منبع مهمی برای جذب گردشگران تلقی شوند. امروزه اهمیت برپایی نمایشگاهها و جشنوارهها در توسعه اقتصاد جهانی روز به روز در حال افزایش است.
رویدادها گاهی برای جذب مسافر موجود در منطقهای خاص طراحی میشود و گاهی اساسا برای مدیریت سفر و مدیریت مقصد و هدایت مسافران به منطقه مورد نظر و جذب مسافر به منطقهای خاص طراحی می شود.
گردشگری رویداد شاخههای گوناگونی از جمله سیاسی، ورزشی، تفریحی، فستیوال خرید و هنری، فرهنگی و ... دارد و گستردگی آن به نحوی است که هر کدام از این شاخهها زیر شاخههای فراوانی را شامل می شود.
برای مثال حوزه فرهنگی شامل جشنوارههای موسیقی، جشنوارههای تئاتر، جشنوارههای فیلم و ... میشود، همچنین میتوان رویدادهایی به صورت ترکیبی از این حوزهها را تدارک دید.
در بهرهگیری با هدف گردشگری از رویدادهای خاصی که كاركرد اصلی آنها یك حوزه تخصصی است، باید توجه داشت كه علاوه بر دست اندركاران اصلی مانند برگزاركنندگان، شركت كنندگان، تماشاگران حرفهای و خانواده هر یك از آنها كه اصولا اقامت طولانی برابر با مدت زمان رویداد دارند، با ایجاد جذابیتهای خاص میتوان گردشگران شهری كه همان ساكنان محلی بوده و گردشگرانی از سایر شهرها و كشورها و مناطق دور و نزدیك را نیز جذب كرد.
در شهر جهانی سفال نیز با تعریف یک رویداد خوب و با برنامه جذاب و مخاطب پسند نیز میتوان در کنار دو ضلع دیگر مثل مثلث گردشگری استان که همانا غار علیصدر و جاذبههای شهر همدان است یک رویداد بسیار عالی را برای این شهر رقم زد.
در شهرجهانی سفال میتوان با برپایی رویدادهای مختلف از جمله فستیوال عکس، ساخت مجسمه سفالی، جشنواره نقاشی بر روی سفال، جشنواره پالوده (میراث ناملموس این شهر)، فستیوال معرفی سفالگر برتر کشور و دهها آیتم دیگر در یک بازه زمانی مناسب، شاهد حضور گردشگران مختلف از اقصی نقاط کشور بود.
در شهر جهانی سفال میتوان این رویدادهای برنامهریزی شده را در تقویم گردشگری کشور لحاظ کرد و با این کار هر سال شاهد حضور گردشگر در این شهر جهانی بود.
در این رویداد میتوان تعداد زیادی از علاقهمندان به حوزه صنایعدستی و .... را برای سفری چند روزه به مقصد برگزاری جشنواره (لالجین) راهی كرد كه این نمونهای از توسعه گردشگری با استفاده از گردشگری رویداد است كه درآمد سرشار حاصل از آن میتواند اقتصاد شهر و همچنین تاسیسات گردشگری را رونقی اساسی بخشد به حدی كه باعث توسعه تاسیسات شود. این تنها یك نمونه بود كه قابل تعمیم در سایر شاخههای گردشگری توریسم در این شهر جهانی است.
انتهای پیام/